Bekend in het supermarkt schap, de groenten in blik en in het vriesvak van het merk Bonduelle. Het Franse bedrijf heeft besloten om, na Frankrijk en België, nu ook in Nederland op de verpakkingen de nutri-score te gaan weergeven. Het is een logo dat de consument helpt om een gezonde keuze te maken. In de maand mei zal dit ingevoerd worden.

Bonduelle brengt transparantie en start met Nutri-Score logo

 

 

In Nederland is het logo wel goedgekeurd, maar nog geen wettelijke verplichting. De nutri-score is een schaal gaat in vijf stappen, van A naar E, die aangeeft of het product een gezonde keuze is. Ondersteund met kleuren, A is donkergroen (en dus de beste keuze). En de letter E is rood. De score wordt bepaald door de voedingswaarde en ingrediënten.

Vrijwel alle producten van Bonduelle hebben een A-score. Nederlanders scoren niet goed in het eten van groente, de inname van groenten per dag is nog steeds te weinig. Aanbevolen wordt om 250 gram per dag te consumeren, maar de gemiddelde Nederlander komt niet verder van 134 gram per dag. De nutri-score kan bijdragen in een verhoging. Het wordt door vele wetenschappers, consumentenorganisaties en producenten ondersteund.

Transparant over de voedingswaarde

Door transparant te zijn over de voedingswaarde, denkt ook Ilonka Audenaerde (de General Manager van Bonduelle Benelux) dat er betere keuzes gemaakt worden door consumenten in de supermarkt: ‘Wij willen het voor consumenten zo gemakkelijk mogelijk maken om gezond te eten met een grote variatie aan plantaardige voeding. Het nieuwe Nutri-Score logo maakt dat mogelijk doordat het een duidelijk kleurensysteem is op de voorkant van de verpakking. Dit is een mooie stap vooruit in het transparanter communiceren over gezonde voeding.’