Het keto dieet is meer en meer in opkomst. Het koolhydraat-arm dieet wordt steeds populairder. Je kan er positieve resultaten mee bereiken, maar in de beginfase is het voor je lichaam erg wennen. De omschakeling zorgt soms voor de 'Keto Griep'.

 Keto dieet

Voor sommigen zijn de symptomen erg mild, bij andere kan er een heftige lichamelijke reactie zijn. Je kan dan denken aan misselijkheid, hoofdpijn, duizeligheid en slaapproblemen. Met name dat laatste kan in de eerste periode lastig zijn, slaaptekort zorgt er voor de lange termijn voor dat je het dieet waarschijnlijk niet lang volhoud.

Gelukkg zijn er dingen die je kan doen om de slaap tijdens de 'keto griep' te verbeteren. We geven je een aantal tips.

Tips om beter te slapen tijdens keto dieet

 

1. Breng je elektrolyten op niveau

Je wat? Je elektrolyten! Een effect van het keto-dieet is dat je veel vocht uit het lichaam verliest. Dat voegt moet je lichaam uit.

Het gevolg van vochtverlies, is dat je ook elektrolyten verliest. Dit zijn mineralen die elektrisch geladen zijn met ionen. Elektrolyten bestaan o.a. uit sodium, kalium, magnesium en calcium.

Door magnesium aan te vullen, breng je je elektrolyten weer op peil. Dat verbeterd duidelijk je slaap. Belangrijk dus! Lees hier meer over magnesium: KLIK HIER

2. Wees wat strikter met de bekende tips over beter slapen.

Vermijd beeldschermen vlak voor het slapen gaan, het licht zorgt ervoor dat je het slaaphormoon melatomine niet aanmaakt.

Maak je kamer minder benauwd en wat koeler. Een goede temperatuur is tussen de 15 en 19 graden.

Neem minder cafeine. Cafeine maakt je energieker en kan tot wel zes uur in je bloed blijven. Dus denk ik goed na op welk tijdstip jij je kopje koffie drinkt op de dag.

3. Toch een klein beetje koolhydraten toevoegen

Als de eerder genoemde tips je niet helpen, dan komt toch het punt dat je een klein beetje aan koolhydraten dagelijks tot je moet gaan nemen. Zo'n 10 gram extra op een dag bijvoorbeeld. Wat ook kan helpen is om wat laag-glycemisch fruit te eten voor het slapen gaan. Een voorbeeld daarvan zijn aardbeien. Dat stimuleert de serotonine aanmaak, wat helpt bij het in slaap vallen.

4. Stap niet van de ene op de andere dag over naar Keto

Het kan er voor kiezen om van de ene op de andere dag strikt over te gaan op het keto dieet, maar als je lichaam daar niet goed op reageert, kan je beter stap voor stap gaan afbouwen. Neem stap voor stap minder koolhydraten in, zodat je lichaam niet in de stressmodus gaat.

Oftewel: Er zijn genoeg mogelijkheden om je slaap weer goed te hervatten. Hou vol in de beginfase, de keto griep is tijdelijk en met deze tips hou je het langer vol!