Uit nieuw onderzoek blijkt dat bij het eten van één maaltijd met veel verzadigd vet je al kan belemmeren in het behouden van je concentratie. Dat vet eten niet de gezondste optie is, dat is niks nieuws. Maar dit onderzoek laat zien dat zelf bij het eten van één maaltijd, je moeite hebt om je focus te behouden.

 Heb je moeite om te concentreren? Wat je eet tijdens de lunch kan de oorzaak zijn

 

De studie van de universiteit van Ohio dat gepubliceerd is in de American Journal of Clinical Nutrition heeft een test gedaan met 51 vrouwen, waarbij de concentratie getest werd na een maaltijd. De ene keer met een maaltijd die hoog was in verzadigde vetten en dezelfde maaltijd maar dan gekookt met zonnebloemolie (wat hoog is in onverzadigde vetten).

Vijf uur na het nuttigen van de maaltijd werd de test weer gedaan. En weken later werd hetzelfde ritueel herhaalt, maar dan kregen ze de maaltijd voorgeschoteld met de tegenovergestelde bereidingswijze. De uitkomst: Na het eten van vele verzadigde vetten was het concentratieniveau 11% lager.

Wat helpt wel bij een goede concentratie?

Het punt is duidelijk, als je weet dat je gefocust moet zijn, sla de hamburgers, worstjes, koekjes etc. over. Wat is dan het advies om wel te doen? Een analyse van de universiteit van Californië laat zien dat omega-3 een boost geeft. Amy Wells, hoofd-diëtiste van CircleDNA zegt hierover: ‘We hebben het wel eens over vis is voedsel voor het brein, het is iets wat de wetenschap keer op keer bewijst vanwege het positieve effect van omega-3.’

Foto door Daria Sannikova via Pexels

Omega 3 by Fitvitals