Vegan snacken

Het begint steeds hipper te worden, de eetgelegenheden met vegan menukaarten. Van foodtrucks, tot bakkers tot snackbars. En nu zelfs de grote ketens hebben opties voor vegan op de menukaart staan. Opzich een goede ontwikkeling zou je denken, toch?

Relatief lage voedingswaarde

Een vegan hamburger klinkt als een goede optie misschien of een goeie stap voor de beginnende vegan-eter, die hiermee een makkelijkere stap maakt van vlees-eten naar plantaardig. Maar voor je gezondheid kan je beter een vlezige hamburger eten dan de vegan-hamburger.

In een interview met de BBC legt Megan Rossi, een diëtist bij Kings College in Londen, uit waarom vegan-snacks misleidend zijn: 'De voordelen zijn natuurlijk dat veganisme mensen laat nadenken over plantaardig voedsel, maar het nadeel is dat het ons laat denken dat het allemaal, altijd beter voor ons is. Terwijl het vaak even ongezond of zelfs ongezonder is. Tofu bijvoorbeeld, dat bevat wel omega 3 maar een variant die niet zo actief werkzaam is als de omega 3 die je in vlees hebt'.

Omega 3, maar toch niet

In soja zit wel omega 3, maar dat is het soort dat Alpha Linolenic Acid (ALA) genoemd wordt. Waarom dat niet hetzelfde is als de omega 3 die jij nodig hebt, legt Rossi verder uit: 'Als onze lichamen iets nuttigs met ALA willen doen, moeten we het eerst omzetten in een ander stofje. Zoals EPA of DHA. Maar mensen zijn nou eenmaal niet zo goed in het omzetten van ALA in die twee andere stoffen.'

Wat EPA en DHA is, wordt uitgebreid uitgelegd op deze pagina.

EPA en DHA op peil houden

Omega-3 (EPA en DHA dus) zijn belangrijk in de dagelijkse voeding. Om zeker te zijn dat je het op peil houd, kan je met FitVitals Omega-3 1000mg tabletten geholpen worden. Eén capsule in de ochtend en je hoeft er de hele dag niet meer over na te denken! Dan kan je alsnog vegan blijven snacken.