Een hongergevoel kennen we allemaal en het betekent dat je zin hebt in eten. Maar zo simpel zit het niet in elkaar, onderzoek laat zien dat er vijf verschillende soorten honger zijn. De verschillende honger-vormen zijn er om te zorgen dat je voldoende binnenkrijgt van een variatie aan voedingsstoffen.

De conclusie dat er vijf soorten honger is, komt voor uit het observeren van wilde dieren. Wetenschappers constateerden dat dieren er in het wild uitstekend voor zorgen dat ze in de juiste hoeveelheid de verschillende voedingsstoffen krijgen. De verklaring is dat er een apart hongergevoel is voor de verschillende soorten voeding. Wilde dieren proberen elke honger te stillen.

 Je hebt vijf soorten honger, en niet één! En dit is waarom dat belangrijk is

 

Wilde dieren vinden de juiste balans

New Scientist schrijft over een onderzoek dat Caley Johnson deed bij het volgen van het eetpatroon van een baviaan. Elke dag weer kwam de baviaan tot dezelfde ratio van koolhydraten, vetten en proteïne. Ongeacht wat de baviaan precies at, de ratio was vrijwel elke dag hetzelfde voor een maand lang.

Opvolgend onderzoek zag eenzelfde beeld bij andere dieren, bied je bijvoorbeeld katten en honden een onbeperkte toegang tot zowel koolhydraten als eiwitten, dan is de inname in de juiste verhouding die goed voor hen is. Ook bij meerdere aapsoorten was de conclusie hetzelfde. Ook bij mensen is dit gecheckt op de verhouding eiwitten en koolhydraten. Als de mens een gevarieerd pakket aan voeding aangeboden wordt, dan halen mensen +/- 18% van hun calorieën uit eiwitten. En dat is precies binnen het voorschrift van 15% tot 20% dat algemeen geadviseerd wordt.

Mensen vinden de juiste balans ook, maar worden gefopt

Het probleem voor de mens is, dat het aanbod niet altijd gevarieerd genoeg is. Als er geen optie is om bijvoorbeeld de eiwit-honger te stillen, dan proberen we dat op te vullen met één van de andere soorten voeding. Je eet dan dus te veel van bijvoorbeeld koolhydraten.

De fastfood-maaltijden maar ook vele kant-en-klaar maaltijden en bewerkt voedsel hebben relatief weinig eiwitten en veel koolhydraten. De verwarring is echter, dat dit soort voeding wel de smaak heeft van eiwitten, de smaak umami. Uiteindelijk wordt je eiwit-honger dus niet weggenomen. Daardoor krijg je de impuls om meer te eten van voedsel met de umami smaak, waardoor je dus ook weer terecht kan komen bij de eerdergenoemde maaltijden.

De reden dat er in deze maaltijden wel de umami-smaak aan zit maar niet de daadwerkelijke eiwitten komt omdat die relatief duur zijn. Koolhydraten zijn over het algemeen goedkoper, maar de smaak wordt door extra toevoegingen omgebogen naar umami. Door hierop terug te vallen, kom je daardoor in een cirkel terecht waardoor je honger nooit echt weg gaat en je veel te veel koolhydraten binnenkrijgt. Weet wat je eet dus om écht je honger te stillen!

Foto door Engin Akyurt via Pexels