De herfst is in volle gang. Koud, regenachtig en de dagen worden korter en korter. En dat zorgt voor minder daglicht en je bent minder in de buitenlucht. De kans dat je verkouden wordt, begint te snotteren en hoesten wordt ook weer groter. Let goed op jezelf om de herfst door te komen met deze tips (tekst gaat verder onder de foto). 

 

Herfstdip-tip 1: Eet gezond

Eet veel fruit en groenten. Ook noten, vis en ongezoete zuivel zorgen ervoor dat je vitamines, mineralen, eiwitten en gezonde vetten binnen krijgt. Om te zorgen dat dit voldoende op peil is, kan je ook aanvullen met een voedingssupplement. Denk aan multivitamines en Omega-3. 

Herfstdip-tip 2: Schone lucht in huis

Energiezuiniger is het om al je ramen en deuren dicht te houden op de koude dagen, maar het is voor je gezondheid beter om schone lucht in huis te hebben. Als je de ramen en deuren dichthoud, is de kans op fijnstof en schimmel in huis groter. Je huis elke dag ventileren helpt.

Herfstdip-tip 3: Ga toch naar buiten

Als het even kan, ga toch naar buiten toe. De frisse lucht en het daglicht doen je goed, met name daglicht helpt tegen de herfstdip. Een regelmatige wandeling is al een verbetering voor je weerstand.

Herfstdip-tip 4: Regelmaat in je slaapritme

Ook slaap is belangrijk voor een goede weerstand. Zorg dat je voldoende slaapt, wat goed kan helpen is een regelmatig slaapritme. Als je altijd rond dezelfde tijd naar bed gaat en opstaat helpt het je om beter te slapen.

Herfstdip-tip 5: Ontspan

Ontspanning en rust zijn cruciaal voor een betere weerstand, stress is niet goed. Neem voldoende rust en ontspan. Neem de tijd om iets te gaan doen wat jou ontspant. Misschien heb je genoeg aan een wandeling (dan heb je herfstdip-tip 3 ook gelijk van je lijstje gestreept!), of lees je liever een boek of ga je yoga doen. Als het maar ontspanning geeft.

Herfstdip-tip 6: Goede hygiene

Was met regelmaat je handen, vooral na elk bezoek aan het toilet en voordat je gaat eten of gaat koken.